چند روایت در باره ی سلام
jebril
یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 22:30 ::  نويسنده : hr ashouri

 

-2 سلام نشانه ي فروتني
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: البادي ء بالسلام بري ء من الكبر. (كنز العمال / 25265)
كسي كه اول سلام مي‌دهد از غرور و خود پسندي به دور است.
  -3 سلام به هنگام ملاقات 
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: اذا تلاقيتم فتلاقوا بالتسليم و التصافح و اذا تفرفتم فتفرقوا بالاستغفار. (بحار / 76 / 5)
هنگام ديدار همديگر، با سلام و دست دادن باهم  مواجه شويد و هنگام خدا حافظي و جدا شدن از همديگر با استغفار از پيش هم برويد.
  -4 سلام بهترين رفتار
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: الا اخبركم بخير اخلاق اهل الدنيا و الاخرة؟ قالوا: بلي يا رسول الله فقال: افشأ السلام في العالم. (بحار / 76 / 12)
پيامبر [در جمع ياران خود] فرمودند: مي‌خواهيد بهترين خلقي كه اهل دنيا و آخرت مي‌توانند داشته باشند را به شما معرفي كنم؟ همه گفتند بله. و پيامبر فرمودند: آشكارا سلام كردن!
 -5 سلام به هنگام ورود به منزل
اذا دخل احدكم منزله فيسلّم علي اهله. يقول السلام عليكم فان لم يكن له اهل فليقل السلام علينا من ربّنا. (بحار/76/ 4)
وقتي كسي وارد خانه شود و به خانواده‌ي خود سلام كند بيايد بگويد: سلام عليكم  و اگر در خانه كسي نيست و خانواده‌اي ندارد بايد بگويد: سلام خدا بر ما باد.
  -6 آداب سلام
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: يسلّم الصغير علي الكبير و يسلّم الواحد علي الاثنين و يسلّم القليل علي الكثير و يسلّم الراكب علي الماشي و يسلّم المار علي القائم و يسلّم القائم علي القاعد.(كنز العمال / 25321)
{بهتر است كه:] كوچكتر بر بزرگتر سلام كند و يك نفر به دو دونفر و كمتر به بيشتر و سواره بر پياده و عابر بر ايستاده و ايستاده بر نشسته.
شخص عربي وارد مسجد شد و در آغاز به حضرت علي عليه السلام سلام كرد بعد از آن به پيامبر صلّي اللّه عليه و آله سلام نمود حاضران در مسجد به او گفتند: چرا اول به پيامبر سلام نكردي؟ در پاسخ گفت: من از پيامبر شنيدم كه فرمود: انا مدينة العلم و علي بابها بدين جهت به فرمايش پيامبر عمل نمودم.
(سفينة البحار/1/4)
-7  سلام بر كودك 
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: خمس لا ادعهن حتّي الممات... و التسليم علي الصبيان لتكون سنة من بعدي. (بحار / 76 / 10)
پنج چيز است كه تا مرگم آنها را وا نمي‌گذارم تا بعد از من سنت شود... يكي از آنها سلام كردن به كودكان است.
 -8بخل به سلام
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: انّ اعجز الناس من عجز من الدعأ و انّ ابخل الناس من بخل بالسلام. (بحار / 76 / 4)
ناتوانترين انسان كسي است كه عاجز از دعا كردن باشد و بخيل‌ترين مردم كسي است كه در سلام كردن بخل بورزد و سلام نكند.
 -9 آثار و بركات سلام
الف آمرزش؛ قال ابو عبدالله عليه السلام: انّ من موجبات المغفرة بذل السلام و حسن الكلام. (بحار / 76 / 11)
از عوامل آمرزش و بخشيده شدن، هديه كردن سلام است و خوش‌گفتاري.
 ب نزول بركت؛ قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: اذا دخل احدكم بيته فليسلّم فانّه ينزله البركة و تأنسه الملائكة.( بحار / 76 / 7)
هركس وارد خانه‌ي خود شد بايد سلام دهد كه اين كار موجب نزول بركت شده و ملائكه مونس وي مي‌شوند.
 ج پاداش فراوان؛ قال علي عليه السلام: للسلام سبعون حسنة تسعة و ستون للمبتدي و واحدة للرادّ.( بحار / 76 / 11)
سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن براي سلام كننده و يكي براي جواب دهنده است.
  -10 سلام قبل از سخن
قال رسول الله صلّي اللّه عليه و آله: من بدأ بالكلام قبل السلام فلا تجيبوه. (سفينة البحار / 4 / 237)
هر كه قبل از اينكه سلام دهد شروع به حرف زدن كند، جوابش را نده.
 11- منع سلام کردن
در روايتى از اميرالمؤمنين از سلام به شش گروه نهى شده است:
«ستة لا ينبغى ان يسلم عليهم: اليهود و النصارى و اصحاب النرد و الشطرنج و اصحاب الخمر و البربط و الطنبور و المتفكهون بسب الامهات و الشعراء».
12- امام صادق(ع)فرمود:
 «من التواضع ان تسلم على من لقیت »; (3) .
 از نشانه هاى فروتنى این است که به هر کس برخوردى، سلام دهى.
«به شش گروه نبايد سلام كرد: يهود و نصارى، كسانى كه نرد و شطرنج‏بازى مى‏كنند، شراب خواران، كسانى كه آلات موسيقى مى‏نوازند، كسانى كه به مادرشان دشنام مى‏دهند و شاعران(ناحق)». (۳۵)
 البته آداب فقهى سلام كردن بسيار زياد است كه طالبين مى‏بايست‏به كتب مفصل فقهى و روايى مراجعه نمايند. (خصال شيخ صدوق.)

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 524
بازدید هفته : 1793
بازدید ماه : 1723
بازدید کل : 557985
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1